https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/2024-08-0729-11-20222023-02-18https://beta-pyxida.aueb.gr/handle/123456789/10268Οι δύο κύριοι στόχοι αυτής της διατριβής ήταν η δημιουργία ενός δείκτη ναυτιλιακού κινδύνου και η ποιοτική σύγκριση μεταξύ της επίδρασης του δείκτη ναυτιλιακού κινδύνου και άλλων δεικτών που σχετίζονται με τον κίνδυνο στους ναύλους (μεγάλης και μικρής διαρκείας) με βάση τις υπάρχουσες διαφορές τους. Το αναμενόμενο αποτέλεσμα μέσω του συνδυασμού των δύο κύριων στόχων είναι ότι θα παρέχει μια καλύτερη και πιο ακριβή επιστημονική εξήγηση σχετικά με τον κίνδυνο που είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν οι πλοιοκτήτες με βάση το προφίλ κινδύνου τους. Η ανάπτυξη του νέου δείκτη ναυτιλιακού κινδύνου βασίστηκε στην καταμέτρηση της συχνότητας πολλών λέξεων-κλειδιών που ήταν προσανατολισμένες στον κίνδυνο. Αυτές οι λέξεις-κλειδιά βρέθηκαν και εντοπίστηκαν σε διάφορες δημοσιευμένες αναφορές ναυτιλιακών εταιρειών που δημοσιεύτηκαν για μια περίοδο 7 ετών (2015-2021). Η μέτρηση της επίδρασης των δεικτών GPR, G-EPU και TPU στα σπρεντ για κάθε έναν από τους επιλεγμένους τύπους πλοίων (Capesizes, Panamaxes, Handysizes, Aframaxes και VLCCs) έγινε χρησιμοποιώντας το οικονομετρικό εργαλείο που ονομάζεται VAR (διανυσματική αυτοπαλινδρόμηση) ενώ σε μεταγενέστερο στάδιο, η επεξηγηματική ισχύς αυτών των δεικτών συγκρίθηκε ποιοτικά με εκείνη του νεοδημιουργηθέντος δείκτη SRK. Το τελευταίο μέρος του οικονομετρικού μοντέλου κάλυψε μια ανάλυση των IRF (Συναρτήσεις Απόκρισης Παρόρμησης) και FEVD (Αποσύνθεση Διακύμανσης Σφάλματος Πρόβλεψης) όπου μετρήθηκαν οι επιπτώσεις των σοκ στους δείκτες GPR, G-EPU και TPU πάνω στις υπάρχουσες διαφορές τους, μαζί με την επεξηγηματική τους ισχύ σχετικά με τη διακύμανση αυτών των διαφορών. Τέλος, αναπτύχθηκε η ιδέα της ποιοτικής σύγκρισης μεταξύ της επίδρασης του δείκτη ναυτιλιακού κινδύνου και άλλων δεικτών που σχετίζονται με τον κίνδυνο στους ναύλους (με βάση τις υπάρχουσες διαφορές τους) προκειμένου να αποτυπωθεί με μεγαλύτερη ακρίβεια η συνολική επίδραση του κινδύνου στους ναύλους.The two major goals of this thesis were the creation of a shipping risk index and the qualitative comparison between the effect of the shipping risk index and that of other risk related indices on freight rates (Time and Spot Charter) based on their existing spreads. The expected outcome through the combination of the two main goals is that it will provide a better and more accurate scientific explanation about the risk that shipowners are willing to bear based on their risk profile. The development of the new shipping risk index was based on counting the frequency of several key words which were risk oriented. These key words were found and identified in various shipping companies published reports for a period of 7 years (2015-2021). The measurement of the effect of the GPR, G-EPU and TPU indices on the spreads for each of the selected vessel types (Capesizes, Panamaxes, Handysizes, Aframaxes and VLCCs) was done using the econometric tool called VAR (Vector Autoregression) while at a later stage the explanatory power of those indices were compared qualitatively against that of the newly created SRK index. The final part of the econometric model covered an analysis of IRFs (Impulse Response Functions) and FEVDs (Forecast Error Variance Decomposition) where the effects of shocks on the GPR, G-EPU and TPU indices on the spreads were measured alongside with their explanatory power regarding the variance of those same spreads. Lastly, the idea of the qualitative comparison between the effect of the shipping risk index and that of other risk related indices on freight rates (based on their existing spreads) was developed in order to capture more accurately the overall risk effect on the freight rates.87p.ΝαυτιλίαΚίνδυνοςΔείκτηςΝαύλωση πλοίωνΟικονομετρική ανάλυσηShippingRiskIndexCharteringEconometric analysisRisk measurement in the shipping markets based on the shipowners chartering policy decisionsΜέτρηση κινδύνων στις ναυτιλιακές αγορές με βάση τις αποφάσεις πολιτικής ναύλωσης εφοπλιστώνText