Διδακτορικές διατριβές

Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://beta-pyxida.aueb.gr/handle/123456789/39

Νέα

Αυτή είναι η συλλογή από το παλιό σύστημα με ID:cid:4

Περιηγούμαι

Πρόσφατες Υποβολές

Τώρα δείχνει 1 - 20 από 35
  • Τεκμήριο
    Acquirers' and targets' reactions to post-acquisition’s integration process: a qualitative and a quantitative study of associated antecedents and outcomes
    (2023) Μαυράκη, Ευαγγελία-Ζωή; Mavraki, Evangelia-Zoi; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Papadakis, Vassilis; Papalexandris, Alexandros; Sarri, Aikaterini; Nikandrou, Irene; Thanos, Ioannis; Gkorezis, Panagiotis; Vakola, Maria
    Η διατριβή χρησιμοποιεί τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά δεδομένα για να εξετάσει την επιρροή του αντίκτυπου, του πλαισίου, της διαδικασίας και των προσωπικών παραγόντων μιας εξαγοράς στις αντιδράσεις των εργαζομένων απέναντι στην εξαγορά και, με τη σειρά τους, τον αντίκτυπό τους στην επιτυχία της ολοκλήρωσης της εξαγοράς. Ο κύριος σκοπός της ποιοτικής μελέτης είναι η εις βάθος διερεύνηση των γνωστικών αξιολογήσεων, των συναισθηματικών και των συμπεριφορικών αντιδράσεων των εργαζομένων έναντι των εξαγορών, και του τρόπου με τον οποίο αυτά συνδέονται με τη διαδικασία και τα αποτελέσματα της ενσωμάτωσης της εξαγοράς. Επιπλέον, η ποιοτική μελέτη εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο οι αντιδράσεις των εργαζομένων μεταβάλλονται με την πάροδο του χρόνου, από τη στιγμή της ανακοίνωσης της επερχόμενης εξαγοράς έως και ένα χρόνο μετά την έναρξη της ενσωμάτωσης, καθώς και τους λόγους και τα αποτελέσματα αυτών μεταβολών. Τέλος, παρέχει μια σύγκριση μεταξύ των αντιδράσεων των εργαζομένων από την εξαγοράστρια και της εξαγορασθείσα εταιρία. Όσον αφορά την ποσοτική μελέτη, κεντρικός στόχος της είναι η διερεύνηση της σχέσης της ταύτισης των εργαζομένων με τον οργανισμό μετά την εξαγορά με τις στάσεις τους (ετοιμότητα αλλαγής) απέναντι σε άλλες πιθανές μελλοντικές οργανωσιακές αλλαγές. Η ποσοτική μελέτη διερευνά επίσης την επίδραση του αντίκτυπου (όφελος οργανισμού), της διαδικασίας (υποστήριξη προϊστάμενου) και του πλαισίου της αλλαγής (βαθμός ολοκλήρωσης ενσωμάτωσης), καθώς και του προσωπικού παράγοντα (αυτο-αποτελεσματικότητα στην αλλαγή), στην ενσωμάτωση της εξαγοράς και την απόδοση των εργαζομένων. Μια σημαντική συνεισφορά της ποσοτικής μελέτης είναι η εξέταση των αξιολογήσεων των προϊσταμένων σχετικά με την προσαρμοστική απόδοση των υφισταμένων τους μετά την εξαγορά, σε συνδυασμό με τις αυτό-αναφορές των υπαλλήλων τους σχετικά με τις αντιλήψεις και τις αντιδράσεις τους στην αλλαγή.Τα αποτελέσματα της ποιοτικής και ποσοτικής μελέτης, χρησιμοποιώντας πολλαπλές μεθόδους συλλογής δεδομένων, ρίχνουν πολύτιμο φως στο μυστήριο του υψηλού ποσοστού αποτυχίας των εξαγορών. Συζητούνται επίσης θεωρητικές και πρακτικές επιπτώσεις.
  • Τεκμήριο
    An empirical investigation into product rollover decisions: evidence from the UK
    (30-09-2022) Κυριακόπουλος, Νικόλαος; Kyriakopoulos, Nikolaos; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Baltas, George; Skarmeas, Dionysios; Stathakopoulos, Vlasis; Siomkos, Georgios; Vassiliadis, Christos; Rigopoulos, Konstantinos; Argouslidis, Paraskevas
    Η διδακτορική διατριβή μελετά την σημαντική επιχειρησιακά, αλλά ανεπαρκώς ερευνημένη διαδικασία αντικατάστασης προϊόντος (product rollover), η οποία αποτελείται από δύο διαδικασίες: α) την εισαγωγή της νέας γενιάς προϊόντος στην αγορά και β) τη σταδιακή ή άμεση κατάργηση της παλαιάς γενιάς από την αγορά. Η εμπειρική διερεύνηση σε δείγμα 179 επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου προσδιόρισε παράγοντες επηρεασμού και αποτελέσματα των αποφάσεων αντικατάστασης προϊόντος. Οι αποφάσεις που μελετήθηκαν είναι οι αλλαγές στο μείγμα μάρκετινγκ του προϊόντος από την παλαιά γενιά στην νέα (product rollover modifications) και η καινοτομικότητα της αντικατάστασης προϊόντος (product rollover creativity). Οι παράγοντες επηρεασμού που εξετάστηκαν είναι η δυνατότητα της επιχείρησης να αφουγκράζεται την αγορά και το τεχνολογικό γίγνεσθαι (market and technology sensing capabilities), η οργανωσιακή απομάθηση (organizational unlearning) και η διάθεση της επιχείρησης για κανιβαλισμό (willingness to cannibalize). Όσον αφορά τα αποτελέσματα των αποφάσεων που ερευνήθηκαν είναι η απόδοση της αγοράς και η χρηματοοικονομική απόδοση της αντικατάστασης του προϊόντος (product rollover market and financial performance), καθώς και η συνολική απόδοση της αντικατάστασης (product rollover performance). Επίσης, διερευνήθηκε ο ρόλος της ρύθμισης (moderation) των σχέσεων από παράγοντες του εξωτερικού περιβάλλοντος όπως ο δυναμισμός (dynamism), η τεχνολογική αστάθεια (technological turbulence) και η αφθονία (munificence). Τα συμπεράσματα της παρούσας διδακτορικής διατριβής συνεισφέρουν σημαντικά τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο σε ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί τη σημερινή εποχή τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τους καταναλωτές.
  • Τεκμήριο
    Consequences of emotional intelligence in consumer behavior
    (15-04-2022) Panagiotopoulou, Altani; Παναγιωτοπούλου, Αλτάνη; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Baltas, George; Skarmeas, Dionysios; Kokkinaki, Flora; Karantinou, Kalipso; Tsogas, Markos; Andronikidis, Andreas; Argouslidis, Paraskevas
    It is commonly held that Emotional Intelligence (henceforth EI) in terms of a human's ability to understand, regulate, and facilitate emotions in the self and in others has profound effects on several aspects of human life. An extensive literature provides evidence for the effects of EI on personal performance (Law et al., 2004; Ermer et al.,2012), interpersonal effectiveness (Mayer et al., 2004; Rode et al., 2007),psychological well-being, (Day et al., 2005; Mayer et al., 2008), quality of social interactions (Lopes et al., 2004; Lopes et al., 2005, and decision-making process(Kidwell et al., 2008; Kidwell et al., 2015). For example, Eisenberg (2000) underlines that, as an aspect of EI, emotion regulation has an influential role in shaping ethical behavior and leads individuals to ethical decisions (Eisenberg, 2000). Extending this finding in consumption decisions, Kidwell et al. (2008) suggest that EI gives individuals the opportunity to make decisions of higher quality and avoid impulsive behaviors such as overeating (Kidwell et al. 2008; Kidwell et al. 2015). Although EI has the dynamic to form consumption decisions and improve marketing exchanges, it has received little attention in the domains of ethical behavior and impulsive purchasing. Finally, researchers have commonly found that important determinants of impulsive and ethical consumption maybe one’s regulatory focus (i.e.promotion/prevention focus) (Sengupta and Zhou, 2007; De Bock and Kenhove,2010), individualism/collectivism Peck and Childers, 2006; Zhang and Shrum, 2009;Mooijman et al., 2017; Simpson et al., 2018), and emotional affect (Verplanken and Herabadi, 2001; Wheatley and Haidt, 2005; Grant and Wrzesniewski, 2010;Verplanken and Sato, 2011; Chen et al., 2014). However, only a few studies have explored the connection of such variables to EI. The present thesis aims at exploring the effects of EI on impulsive and ethical consumption, through an investigation of the process that underlies these effects. Three surveys used self-reported scales to investigate a) the main effects of EIon impulsive and ethical consumption, b) the mediating role of the self-regulatoryfocus (i.e. prevention/promotion), and c) the moderating effect of emotional affect andindividualism/collectivism. Consistent with the background of Eisenberg (2000) andKidwell et al. (2008), the results indicate that EI causes a decline in impulsive and anincrease in ethical consumption. It is also shown that a) the prevention and thepromotion foci mediate the relationship between EI and ethical consumption and b)the positive affect weakens the negative association between EI and impulsiveconsumption (i.e. the negative main effect becomes less negative).To the best of our knowledge, the proposed conceptualization and associationshave not yet been addressed explicitly and jointly by extant research. As such, thisthesis contributes theoretically and managerially. From a theoretical perspective, itfills an important gap in the literature of consumer behavior, through an investigationinto whether EI enables consumers to adopt ethical consumption patterns and avoidimpulsive consumption. From a managerial standpoint, it provides consumer goods’manufacturers with empirically-based guidelines for better new product developmentprocesses (e.g. ones that focus on product attributes and characteristics that promoteethical consumption and prevent impulsive consumption).
  • Τεκμήριο
    Ταύτιση με το employer brand υπό το πρίσμα της θεωρίας της αυτοδιάθεσης
    (04/13/2022) Κόντος, Παναγιώτης; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Αποσπόρη, Ελένη; Παναγιωτοπούλου, Λήδα; Νικολάου, Ιωάννης; Γαλανάκη, Ελεάννα; Ιορδάνογλου, Δήμητρα; Παπαλεξανδρής, Αλέξανδρος; Νικάνδρου, Ειρήνη
    Η παρούσα διατριβή πραγματεύεται την έννοια της ταύτισης με το employer brand (employer brand identification ή EBI). Η EBI αντλεί τις ρίζες της από τις έννοιες της οργανωσιακής ταύτισης και την ταύτιση των καταναλωτών με το brand των οργανισμών και ορίζεται πρωτότυπα ως «η αντιληπτή κατάσταση ενότητας με το employer brand ενός οργανισμού, η οποία συμβαίνει στους εν δυνάμει και εν ενεργεία αργαζομένους όταν έχουν ταυτιστεί με τον οργανισμό και όσα πρεσβεύει ως εργοδότης, βιώνοντας μια εναρμόνιση μεταξύ προσωπικών και οργανωσιακών στόχων και αξιών». Η διατριβή εξετάζει τους παράγοντες που ενισχύουν την EBI, τα αποτελέσματα που επιφέρει η ύπαρξή της και τον ρόλο της ως διαμεσολαβητικό παρακινητικό μηχανισμό ανάμεσα στους προαναφερθέντες παράγοντες και αποτελέσματα, υπό το πρίσμα της Θεωρίας της Αυτοδιάθεσης (Self – Determination Theory ή SDT). Η SDT είναι μια θεωρία κινήτρων και αναγκών που υποστηρίζει ότι σε όλες τις υποκατηγορίες κοινωνικών πλαισίων τα άτομα διέπονται από τρεις βασικές ανάγκες, την ανάγκη για αυτονομία, την ανάγκη για συναναστροφή και την ανάγκη για ικανότητα. Παράλληλα, όσο περισσότερο τα κοινωνικά πλαίσια ικανοποιούν τις ανθρώπινες ανάγκες τόσο περισσότερο τα άτομα παρακινούνται εσωτερικά, ταυτίζονται με τον σκοπό των δραστηριοτήτων τους και τελικώς νιώθουν ψυχική ευεξία. Συνολικά μέσα από 2 πειραματικές έρευνες και δύο έρευνες πεδίου δείχθηκε ότι οι εν δυνάμει και οι εν ενεργεία εργαζόμενοι ταυτίζονται με το employer brand των οργανισμών όταν αντιλαμβάνονται το εργασιακό περιβάλλον ως υποστηρικτικό της αυτονομίας. Όσο μεγαλύτερη είναι η ταύτιση με το employer brand, οι εν δυνάμει εργαζόμενοι επιδιώκουν να αποκτήσουν επίσημη σχέση με τον αντίστοιχο οργανισμό, ενώ οι εν ενεργεία - εξ αποστάσεως εργαζόμενοι βιώνουν εργασιακή ικανοποίηση και ευδαιμονία.
  • Τεκμήριο
    Καινοτόμες στρατηγικές μάρκετινγκ: ανταπόκριση στην αγορά και διαμόρφωση της αγοράς
    (11/03/2021) Κοττίκας, Κωνσταντίνος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Δημητριάδης, Σέργιος; Παπαδάκης, Βασίλειος; Θάνος, Ιωάννης; Τσόγκας, Μάρκος-Μάριος; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Σταθακόπουλος, Βλάσιος
    Η συγκεκριμένη διδακτορική διατριβή επικεντρώνεται στο ευρύτερο επιστημονικό πεδίο του στρατηγικού μάρκετινγκ. Γενικότερος στόχος της διατριβής είναι η μελέτη των χαρακτηριστικών των οργανισμών που έχουν υιοθετήσει τη στρατηγική διαμόρφωσης της αγοράς (market-driving strategy). Ειδικότερo ερευνητικό στόχο αποτελεί η διερεύνηση των συσχετίσεων που αναπτύσσονται μεταξύ της στρατηγικής διαμόρφωσης της αγοράς (market-driving strategy), συγκεκριμένων προσδιοριστικών παραγόντων (antecedents) και αποτελεσμάτων (outcomes) της συγκεκριμένης στρατηγικής. Η στρατηγική διαμόρφωσης της αγοράς ορίζεται ως η αλλαγή της σύνθεσης, των ρόλων, ή και της συμπεριφοράς των «παικτών» σε μία αγορά, προς μια κατεύθυνση επωφελή για την υφιστάμενη εταιρία. H μεθοδολογική ερευνητική προσέγγιση που ακολουθήθηκε είναι η διενέργεια τόσο ποιοτικής, όσο και ποσοτικής έρευνας (mixed methods design). Κατά την εκπόνηση της ποιοτικής μελέτης υλοποιήθηκαν 27 συνεντεύξεις-σε-βάθος (in-depth interviews), ενώ η ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου (qualitative content analysis). Κατά την εκπόνηση της ποσοτικής μελέτης, υλοποιήθηκε δημοσκόπηση εκτενούς κλίμακας με επιλογή δείγματος κρίσης (purposive sampling) (241 ερωτηματολόγια που συλλέχθηκαν μέσω διαδικτύου) και ανάλυση ποσοτικών δεδομένων με τη μέθοδο Partial Least Square Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Στο πλαίσιο της ποσοτικής μελέτης, προέκυψε ότι οι βασικοί προσδιοριστικοί παράγοντες της στρατηγικής διαμόρφωσης της αγοράς είναι η ριζική καινοτομία, η σταδιακή καινοτομία, η ριζικότητα της τεχνολογίας, τα συστήματα μέτρησης μάρκετινγκ και οι ικανότητες μάρκετινγκ. Επιπρόσθετα, τα βασικά αποτελέσματα της εν λόγω στρατηγικής είναι η οικονομική απόδοση, η απόδοση σε σχέση με πελάτες, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και η οργανωσιακή φήμη. Τέλος, η οργανωσιακή φήμη σχετίζεται θετικά με την οικονομική απόδοση, κάτι που συνεπάγεται πως παίζει έναν ρόλο διαμεσολαβητή (mediator) στη σχέση μεταξύ στρατηγικής διαμόρφωσης της αγοράς και οικονομικής απόδοσης. Η διατριβή έχει οργανωθεί με τον ακόλουθο τρόπο: Μέρος Α’ – Εισαγωγή, Μέρος Β’ - Βιβλιογραφική Επισκόπηση, Μέρος Γ’ - Συνολική Ερευνητική Μεθοδολογία, Μέρος Δ’ - Ποιοτική Μελέτη, Μέρος Ε’ - Ποσοτική Μελέτη, Παραρτήματα
  • Τεκμήριο
    Brand orientation: antecedents and consequences
    (2012) Piha, Lamprini P.; Πήχα, Λαμπρινή Π.; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Baltas, George; Stathakopoulos, Vlasis; Siomkos, George I.; Panigyrakis, Georgios; Kouremenos, Athanasios; Lymperopoulos, Konstantinos; Avlonitis, George
    The doctoral thesis focuses on Brand Orientation and hopefully offers a theoretical and empirical validation of the appropriate way for building and maintaining strong brands over time. Research goals include: (a) Complete theoretical clarification of the term Brand Orientation and delineation of its domain.(b) Careful development of a reliable and valid scale of the notion, based on established measurement theory. (c) Empirical investigation of the factors that impact the level of Brand Orientation in a company (antecedents).(d) Empirical investigation of the consequences of such an orientation, as well as of its general importance for company success. The research methodology, apart from the thorough review of the relevant literature, was based on several primary data that were derived from (i) a qualitative research to marketing practitioners and academics (N=17), (ii) a quantitative research to company executives – part-time postgraduate students in AUEB (N=136), and (iii) a large quantitative study to marketing managers and other senior executives of large SBUs in Greece (N=242).The present thesis has hopefully important implications. Managers are shown a way to strengthen their firm’s market position, by rallying the entire organization, its commitment, efforts and resources toward the development of strong brands. In other words, the present thesis summarizes the way a company can build, maintain, and enhance one or more strong brands over time, offering important branding guidelines that stem from a theoretically grounded and empirically validated Brand Orientation theory.
  • Τεκμήριο
    Η επίδραση της μεταφοράς της μάθησης στην εργασιακή συμπεριφορά με τη χρήση των τεστ αξιολόγησης υποθετικών καταστάσεων
    (05/26/2021) Καρλή, Μαρίνα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Νικάνδρου, Ειρήνη; Ιορδάνογλου, Δήμητρα; Παπαλεξανδρής, Αλέξανδρος; Νικολάου, Ιωάννης; Γαλανάκη, Άννα-Ελένη; Παναγιωτοπούλου, Λήδα; Βακόλα, Μαρία
    Η μεταφορά της μάθησης συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, σε οργανωσιακό πλαίσιο, διότι αντικατοπτρίζει το βαθμό επίδρασής τους στην αλλαγή της εργασιακής συμπεριφοράς των εκπαιδευομένων. Η μεταφορά της μάθησης δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί. Ο σκοπός της διατριβής είναι η καλύτερη κατανόηση αυτής της έννοιας και των παραγόντων που την επηρεάζουν, με στόχο να συμβάλει στη βελτίωση αυτής της μεταφοράς. Σε δύο μακροχρόνιες έρευνες, μελετήθηκε το κατά πόσο λαμβάνει χώρα η μεταφορά της μάθησης και ο ρόλος μιας σειράς ατομικών διαφορών και χαρακτηριστικών του εργασιακού περιβάλλοντος σε αυτή τη μεταφορά. Για την εκτίμηση του βαθμού πραγματοποίησής της, χρησιμοποιήθηκαν τα Τεστ Αξιολόγησης Υποθετικών Καταστάσεων (ΤΑΥΚ) αποτελώντας τον λειτουργικό ορισμό της. Στην πρώτη έρευνα, η μεταφορά της μάθησης μελετήθηκε σε ένα πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος ανάπτυξης διαπροσωπικών ικανοτήτων 209 στελεχών αλυσίδας λιανεμπορίου. Στην δεύτερη έρευνα, η μεταφορά της μάθησης μελετήθηκε σε ένα πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων ανάπτυξης μη-τεχνικών ικανοτήτων και το δείγμα αποτελούνταν από 126 μεταπτυχιακούς φοιτητές και από 16 άτομα μιας ομάδας ελέγχου. Μέσω της διεξαγωγής πολυμεταβλητής ανάλυσης δομικών εξισώσεων (SEM), αναφορικά με την πρώτη έρευνα βρέθηκε ότι οι εκπαιδευόμενοι βελτίωσαν τις ικανότητες «συντονισμός έργου» και «προσαρμοστικότητα», και ότι η ευσυνειδησία, η δεκτικότητα στην εμπειρία, και η προσήνεια λειτουργούν ως ρυθμιστικοί παράγοντες. Αναφορικά με την δεύτερη έρευνα βρέθηκε ότι οι εκπαιδευόμενοι δεν βελτίωσαν τις ικανότητες «λήψη αποφάσεων», «προσαρμοστικότητα», «ευελιξία», και «ανθεκτικότητα». Συγκριτικά, τα άτομα της ομάδας ελέγχου ομοίως δεν βελτίωσαν διαχρονικά τις συγκεκριμένες ικανότητες. Επίσης βρέθηκε ότι η εμπλοκή με την εργασία, η μεταβλητή της διερεύνησης και σχεδιασμού καριέρας, η προδραστική προσωπικότητα, η εστίαση αποφυγής και η εστίαση προαγωγής, καθώς και η υποστήριξη από τον οργανισμό λειτουργούν ως ρυθμιστικοί παράγοντες. Τέλος, από την άποψη της πρακτικής συμβολής της διατριβής, προτείνεται ένα εύκολα χορηγούμενο εργαλείο μέτρησης της μεταφοράς της μάθησης και ενισχύεται η δυνατότητα αιτιολόγησης του βαθμού επιτυχίας της εκάστοτε εκπαίδευσης.
  • Τεκμήριο
    A meta-analysis of the effects of music on customers of tourism services
    Τρομπέτα, Μαρία-Αγγελική; Trompeta, Maria-Angeliki; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Μπάλτας, Γεώργιος; Βασδέκης, Βασίλειος; Σταθακόπουλος, Βλάσιος; Δημητριάδης, Σέργιος; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Bijmolt, Tammo; Καραντινού, Καλυψώ
    Η μουσική αποτελεί το πιο μελετημένο χαρακτηριστικό του περιβάλλοντος των παρεχόμενων υπηρεσιών καθώς επηρεάζει άμεσα τους πελάτες όσον αφορά τις γνωστικές, συναισθηματικές και συμπεριφορικές αποκρίσεις τους. Ωστόσο, τα ευρήματα από αυτό τον μεγάλο αριθμό μελετών ποικίλλουν και πολλές φορές διαφέρουν μεταξύ τους τόσο ως προς το μέγεθος της επίδρασης όσο και ως προς την κατεύθυνση ή τη στατιστική σημαντικότητα αυτής. Αν και έχουν γίνει αξιόλογες προσπάθειες σύνθεσης των πρωτογενών μελετών προκειμένου να εξαχθούν αξιόπιστα συμπεράσματα για το σύνολο της έρευνας, η συντριπτική τους πλειοψηφία περιορίζεται στην ποιοτική ή/και μη συστηματική σύνθεσή τους. Οι ελάχιστες μετα-αναλυτικές προσπάθειες που έχουν πραγματοποιηθεί είτε δεν επικεντρώνονται στους πελάτες υπηρεσιών (Kämpfe et al., 2010), είτε έχουν περιοριστεί στην μελέτη μόνο μίας διάστασης της μουσικής (Roschk et al., 2017), είτε μελετούν μόνο συγκεκριμένα αποτελέσματα (Garlin & Owen, 2006). Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει καμία μετα-ανάλυση για την επιρροή της μουσικής στους πελάτες των τουριστικών υπηρεσιών.Σκοπός αυτής της μετα-ανάλυσης είναι, λοιπόν, να καλύψει αυτό το ερευνητικό κενό συνθέτοντας ποσοτικά και με συστηματικό τρόπο όλες τις πρωτογενείς μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα για την επιρροή της περιβαλλοντικής μουσικής στους πελάτες τουριστικών υπηρεσιών. Ως πλαίσια τουρισμού ορίστηκαν τα εστιατόρια, οι καφετέριες, τα ξενοδοχεία, τα μπαρ, οι χώροι διεξαγωγής συνεδρίων, τα καζίνο, τα στάδια, τα θέρετρα, οι χώροι οινοτουρισμού, τα εθνικά ή θεματικά πάρκα, τα αεροδρόμια, η γευσιγνωσία τροφίμων και ποτών, τα ταξί, τα πρακτορεία ταξιδιών, οι ντίσκο, τα φεστιβάλ, οι εκθεσιακοί χώροι, τα αθλητικά γεγονότα και οι αρχαιολογικοί χώροι. Εξετάσαμε την επίδραση και τη σχετική σημασία πέντε διαστάσεων της μουσικής: (1) της παρουσίας, (2) της έντασης (3) του τέμπο (4) της συνάφειας και (5) του βαθμού αρεσκείας στους πελάτες όσον αφορά ένα ευρύ φάσμα γνωστικών, συναισθηματικών και συμπεριφορικών αποτελεσμάτων.Τα αποτελέσματα της μετα-ανάλυσης πενήντα έξι (56) μελετών και διακοσίων εννιά (209) επιδράσεων δείχνουν ότι δεν υπάρχει ενιαία επίδραση της μουσικής: κάποιες φορές έχει θετική, κάποιες φορές αρνητική και κάποιες φορές μηδενική επίδραση. Φαίνεται ότι τα χαρακτηριστικά της μουσικής, ο τύπος του περιβάλλοντος, καθώς και το είδος της απόκρισης που μελετάται σε κάθε περίπτωση παίζουν σημαντικότερο ρόλο στην εξήγηση της επίδρασης της μουσικής. Επιπροσθέτως, η συνάφεια και ο βαθμός αρεσκείας της μουσικής βρέθηκαν να έχουν πολύ ισχυρότερη επιρροή στους πελάτες των τουριστικών υπηρεσιών από την παρουσία, το τέμπο και την ένταση. Πιο συγκεκριμένα, η παρουσία μουσικής δεν φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά τους πελάτες στις περισσότερες διαστάσεις τις οποίες ελέγξαμε. Ωστόσο, καταφέραμε να εντοπίσουμε δύο στατιστικά σημαντικές επιδράσεις της παρουσίας της μουσικής στην ταχύτητα κατανάλωσης φαγητού και στην αξιολόγηση του περιβάλλοντος της παρεχόμενης υπηρεσίας. Ακόμη, τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι το τέμπο της μουσικής επηρεάζει μια σειρά από αντιδράσεις πελατών. Το γρηγορότερο τέμπο επιδρά θετικά στην ταχύτητα τζογαρίσματος, στην ταχύτητα κατανάλωσης και στην ταχύτητα συμπεριφοράς γενικότερα. Ωστόσο, δεν επηρεάζει σημαντικά την συνολική κατανάλωση, τη διάρκεια της παραμονής στον χώρο και τις γνωστικές ή συναισθηματικές αποκρίσεις των πελατών των τουριστικών υπηρεσιών. Η ένταση της μουσικής επίσης επηρεάζει μια σειρά από αντιδράσεις πελατών. Υψηλότερη ένταση μουσικής συνδέεται με υψηλότερη ταχύτητα κατανάλωσης και επιλογή πιο ανθυγιεινών τροφών. Ωστόσο, η υψηλότερη ένταση δεν φαίνεται να επηρεάζει την συνολική κατανάλωση, την συνολική συμπεριφορά των πελατών, ή το σύνολο των αντιδράσεων των πελατών. Η μετα-ανάλυσή μας έδειξε ότι η μουσική συνάφεια έχει μια σειρά από θετικές επιδράσεις στους πελάτες των υπηρεσιών τουρισμού. Υψηλότερη μουσική συνάφεια συνδέεται θετικά με τις αξιολογήσεις φαγητού, τις γνωστικές αντιδράσεις, τις προθέσεις συμπεριφοράς και τις συμπεριφορές. Επιπλέον, η υψηλότερη μουσική συνάφεια φαίνεται να οδηγεί σε μεγαλύτερη ευχαρίστηση και χαμηλότερη διέργεση. Τέλος, η αξιολόγηση της μουσικής είχε μεγάλη, θετική και σημαντική επίδραση σε όλα τα είδη και κατηγορίες των αποκρίσεων των πελατών που μελετήθηκαν. Ο κύριος λόγος μη σημαντικών επιδράσεων που εντοπίστηκαν μεταξύ των φυσικών χαρακτηριστικών της μουσικής και των κατηγοριών των εξαρτημένων μεταβλητών είναι η ετερογένεια μεταξύ των πρωτογενών μελετών, ειδικά όσο κινούμαστε από τις πιο μικρές κατηγορίες στις μεγαλύτερες. Ως αποτέλεσμα, ήταν ευκολότερο να εντοπίσουμε σημαντικές επιδράσεις σε πιο συγκεκριμένα αποτελέσματα. Συμπερασματικά, ως προς τη συμβολή στην ακαδημαϊκή έρευνα, η μετα-ανάλυσή μας συμπληρώνει το κενό μιας συστηματικής και ποσοτικής σύνθεσης των διαθέσιμων ερευνητικών αποτελεσμάτων σχετικά με της επίδραση των πέντε διαστάσεων της μουσικής στις γνωστικές, συναισθηματικές και συμπεριφορικές αποκρίσεις των πελατών των τουριστικών υπηρεσιών. Επιπλέον, βοηθάει τους επαγγελματίες να βγάλουν αξιόπιστα και εύρωστα συμπεράσματα από τον αυξανόμενο και ετερογενή όγκο έρευνας και να ενεργήσουν βασιζόμενοι σε υψηλού επιπέδου τεκμήρια σχεδιάζοντας πιο αποδοτικά περιβάλλοντα παροχής τουριστικών υπηρεσιών.
  • Τεκμήριο
    Attribute level variety-seeking behavior
    (02-06-2020) Λουκοπούλου, Αποστολία; Loukopoulou, Apostolia; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Κοκκινάκη, Φλώρα; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Σταθακόπουλος, Βλάσιος; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Θεοδωρίδης, Προκόπης; Μπάλτας, Γεώργιος
    Ο σκοπός της παρούσας διατριβής είναι διπλός: πρώτον, να διερευνηθεί η συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας για ηδονικά και χρηστικά προϊόντα και να προσδιορισθούν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που οδηγούν στην εκδήλωση της συμπεριφοράς αυτής σε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων. Δεύτερον, να εξετασθεί αν η αναζήτηση ποικιλίας είναι συμπεριφορική συνέπεια της υπερφόρτωσης επιλογών και να διερευνηθεί η τάση αναζήτησης ποικιλίας σε περιπτώσεις επιλογής από εξαιρετικά μεγάλες συλλογές προϊόντων. Για τους σκοπούς της διατριβής, πραγματοποιήθηκαν πέντε ανεξάρτητες, αλλά σχετιζόμενες πειραματικές μελέτες. Τα αποτελέσματα του πρώτου πειράματος δείχνουν ότι ο τύπος του προϊόντος (ηδονικός ή χρηστικός) και ο τύπος του χαρακτηριστικού (αισθητηριακός ή λειτουργικός) αλληλεπιδρούν στην συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας: στα ηδονικά προϊόντα, οι καταναλωτές αναζητούν μεγαλύτερη ποικιλία σε αισθητηριακά χαρακτηριστικά, ενώ στα χρηστικά προϊόντα οι καταναλωτές αναζητούν μεγαλύτερη ποικιλία σε λειτουργικά χαρακτηριστικά. Το δεύτερο πείραμα επιβεβαιώνει έναν μηχανισμό κορεσμού πίσω από την αλληλεπίδραση του τύπου προϊόντος και του τύπου χαρακτηριστικού στην αναζήτηση ποικιλίας, όπου διαφορετικά επίπεδα κορεσμού σχετίζονται με συγκεκριμένους τύπους χαρακτηριστικών σε κάθε κατηγορία προϊόντος. Τα αποτελέσματα του τρίτου πειράματος δείχνουν ότι σε μια προϊοντική κατηγορία που δεν γίνεται αντιληπτή αμιγώς ως ηδονική ή λειτουργική, ο τύπος του χαρακτηριστικού δεν έχει στατιστικά σημαντική επίδραση στην αναζήτηση ποικιλίας. Όσον αφορά την αναζήτηση ποικιλίας στην περίπτωση επιλογής από εξαιρετικά μεγάλες συλλογές προϊόντων, τα αποτελέσματα του τέταρτου πειράματος δείχνουν ότι για τους καταναλωτές που αντιμετωπίζουν υπερφόρτωση επιλογών, η συμπεριφορά αναζήτησης ποικιλίας λειτουργεί ως ένας γνωστικός μηχανισμός προκειμένου να αποφύγουν να κάνουν δύσκολες συγκρίσεις. Τέλος, τα αποτελέσματα του πέμπτου πειράματος δείχνουν ότι οι μεγάλες συλλογές προϊόντων τείνουν να οδηγούν σε μεγαλύτερο κορεσμό καθώς οι καταναλωτές εστιάζουν λιγότερο στις πτυχές (χαρακτηριστικά) που διαφοροποιούν τα επεισόδια κατανάλωσης και αντιλαμβάνονται τη διαδικασία ως πιο επαναλαμβανόμενη. Ωστόσο, καταναλωτές που δεν έχουν οικειότητα με την προϊοντική κατηγορία τείνουν να αναζητούν τον ίδιο βαθμό ποικιλίας είτε επιλέγουν από μεγάλη είτε από μικρή συλλογή προϊόντων.
  • Τεκμήριο
    Incidental emotions and hedonic forecasting: the role of the certainty-uncertainty appraisal dimension
    Πολυπόρτης, Αθανάσιος; Polyportis, Athanasios; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Ρεπούσης, Παναγιώτης; Χριστόπουλος, Γεώργιος; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Μπάλτας, Γεώργιος; Horváth, Csilla; Σταθακόπουλος, Βλάσιος; Κοκκινάκη, Φλώρα
    Τα περιστασιακά συναισθήματα, δηλαδή τα συναισθήματα που δεν σχετίζονται με την παρούσα απόφαση, μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο σε μεθύστερες εκτιμήσεις και κρίσεις. Μια βασική διάσταση που διαφοροποιεί τη συναισθηματική εμπειρία αναφέρεται στη διάσταση εκτιμήσεων βεβαιότητας-αβεβαιότητας. Η θέση μιας συναισθηματικής κατάστασης σε αυτήν τη διάσταση καθορίζεται από το βαθμό στον οποίο οι άνθρωποι καταλαβαίνουν τι συμβαίνει και μπορούν να προβλέψουν τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον (Lerner & Keltner, 2000; Smith & Ellsworth, 1985).Η παρούσα διδακτορική διατριβή στοχεύει στο να συμβάλει στη βιβλιογραφία σχετικά με το ρόλο της διάστασης εκτιμήσεων βεβαιότητας-αβεβαιότητας των περιστασιακών συναισθημάτων και να διερευνήσει την επίδρασή της στο πλαίσιο της ηδονικής πρόβλεψης, ενός σημαντικού πεδίου λήψης αποφάσεων (Kahneman & Snell, 1990, 1992; Wilson & Gilbert, 2003). Η παρούσα έρευνα υποθέτει ότι η βεβαιότητα-αβεβαιότητα των περιστασιακών συναισθημάτων διαμορφώνει το αποτέλεσμα των ηδονικών προβλέψεων.Τα αποτελέσματα τεσσάρων πειραμάτων αποδεικνύουν ότι τα περιστασιακά συναισθήματα που χαρακτηρίζονται από αβεβαιότητα ενισχύουν την προβλεπόμενη χρησιμότητα και μειώνουν το σφάλμα πρόβλεψης κατά την ηδονική πρόβλεψη, συγκριτικά με τα περιστασιακά συναισθήματα που χαρακτηρίζονται από βεβαιότητα. Αυτά τα ευρήματα επεκτείνουν τον αντίκτυπο της βεβαιότητας-αβεβαιότητας στο πλαίσιο της ηδονικών προβλέψεων και ενισχύουν περαιτέρω το σημαντικό ρόλο των περιστασιακών συναισθημάτων στη λήψη αποφάσεων.
  • Τεκμήριο
    Consumer behavior and counterfeit luxury brands: an evolutionary psychology approach
    (18-09-2019) Κοντοπούλου, Βασιλική; Kontopoulou, Vasiliki; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Κοκκινάκη, Φλώρα; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Σκαρμέας, Διονύσιος; Καραντινού, Καλυψώ; Θεοδωρίδης, Προκόπιος; Μπάλτας, Γεώργιος
    Η άνοδος των απομιμήσεων πολυτελών προϊόντων αποτελεί ζήτημα μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής σημασίας και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο των ερευνητών όσο και των επαγγελματιών και των φορέων της πολιτικής. Σκοπός αυτής της διατριβής είναι να ερμηνεύσει τις προτιμήσεις των καταναλωτών για ψεύτικα αντικείμενα πολυτελείας αλλά και πώς οι άλλοι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τους καταναλωτές απομιμήσεων προϊόντων πολυτελείας μέσα από μια εξελικτική προσέγγιση. Με βάση την εξελικτική ψυχολογία, το πρώτο πείραμα δείχνει ότι η πρόκληση κινήτρων ανταγωνισμού για στάτους με ανταγωνιστές του ίδιου φύλου οδηγεί τους καταναλωτές να επιλέγουν εν γνώσει τους απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων αντί για προϊόντα ίσης χρηματικής αξίας αλλά χαμηλού στάτους. Τα ευρήματα της πρώτης μελέτης μας δείχνουν ότι τα προϊόντα που αποτελούν απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων ενδέχεται να λειτουργήσουν ως παραπλανητικά σήματα στάτους και να αντιπροσωπεύουν μια προσαρμοστική επικοινωνιακή στρατηγική που αποσκοπεί στην επίτευξη υψηλού στάτους μεταξύ των ανθρώπινων ιεραρχιών του ίδιου φύλου. Επιπλέον, το δεύτερο πείραμα δείχνει ότι δεν υπάρχει διαφορά στην αντίληψη του στάτους μεταξύ των καταναλωτών που έχουν στην κατοχή τους απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων και εκείνων που κατέχουν προϊόντα χαμηλού στάτους. Διαπιστώνουμε επίσης ότι οι άνθρωποι έχουν ισχυρότερο κίνητρο να συνδέονται φιλικά με καταναλωτές που κατέχουν προϊόντα χαμηλού στάτους και ότι η συνειδητή επιλογή των αντρών για απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων επηρεάζει αρνητικά την ελκυστικότητα τους ως ρομαντικοί σύντροφοι στις γυναίκες. Τα ευρήματα του τρίτου πειράματος υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση απομιμήσεων πολυτελών προϊόντων εξυπηρετεί μια διαφορετική λειτουργία μεταξύ ανδρών και γυναικών σε ένα περιβάλλον ζευγαρώματος. Συγκεκριμένα, οι απομιμήσεις πολυτελών προϊόντων ενδέχεται να δρουν για τους άνδρες καταναλωτές ως παραπλανητικά σήματα της υποκείμενης αξίας τους ως ρομαντικοί σύντροφοι που στοχεύουν στην επίδειξη του πλούτου τους σε πιθανούς ρομαντικούς συντρόφους. Αντίθετα, η επίδειξη απομιμήσεων πολυτελών προϊόντων από τις γυναίκες λειτουργεί σαν σύστημα σηματοδότησης που απευθύνεται σε άλλες γυναίκες αντιπάλους και σηματοδοτεί την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται με αυτές. Από όσο γνωρίζουμε, αυτή είναι η πρώτη εμπειρική μελέτη που ασχολείται με την κατανάλωση απομιμήσεων αντικειμένων πολυτελείας ως μια κοινή παραπλανητική στρατηγική μέσα σε ένα εξελικτικό πλαίσιο.
  • Τεκμήριο
    Reconsidering the relationship of human resource management and organizational performance
    Chytiri, Alexandra-Paraskevi; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Panayotopoulou, Leda; Guest, David; Papalexandris, Nancy
    In human resource management literature (HRM), there is consistent evidence of an association between human resource management and performance. There is a general assumption that it is HRM practices that are driving organizational performance. However, most past studies are cross-sectional, limiting the ability to determine causality. There are sound theoretical reasons favouring both the view that an increase in the use of HRM practices leads to an increase in performance, but also the view that increased performance will, in turn, lead to an increase in use of HR practices. There is therefore the possibility of a circular relationship. These competing perspectives and their conceptual and empirical bases are outlined, as a first step, in this thesis. The analysis confirms a need for a longitudinal research that allows for the possibility that the causal direction can flow either from HRM practices to performance or from performance outcomes to HRM practices or be bilateral. The thesis presents these possibilities within a new developed analytic framework and examines for the bilateral causality impact between HRM and organizational performance, by using a longitudinal research design.For the purposes of the study tree waves of data on HRM practices from 73 Greek organizations (in manufacturing, merchandising and services sector) have been collected over a period of 13 years. Performance data (both objective and subjective), including measures of profitability and productivity have been collected on an annual basis over the 13 years period. A number of control factors, including ownership/nationality of the organisation, size, and sector are taken into account. The study is placed in a non US/UK based context, in South Europe and namely in Greece, considering in this way a different cultural approach compared to the majority of previous studies. In addition, stemming from its longitudinal design and the fact that the research is conducted in Greece – a country under severe recession, the study succeeds in examining also the impact of economic crisis on the very existence and strength of the HRM practices – organizational performance relationship.
  • Τεκμήριο
    Empirical determination of coupon framing and design effects: an experimental approach
    (21-12-2015) Παινέσης, Γρηγόριος; Painesis, Grigorios; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Κοκκινάκη, Φλώρα; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Σταθακόπουλος, Βλάσης; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Θεοδωρίδης, Προκόπιος; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Μπάλτας, Γεώργιος
    Τα κουπόνια είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο προώθησης πωλήσεων για επιχειρήσεις σχεδόν κάθε μεγέθους και τύπου. Αλλά παρά τις μεγάλες δυνατότητές τους, τα κουπόνια αντιμετωπίζουν τον μεγάλο κίνδυνο του να μην εξαργυρωθούν. Η παρούσα διδακτορική διατριβή καταδεικνύει δύο οδούς για την αύξηση των ποσοστών εξαργύρωσης των κουπονιών και για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των εκστρατειών με κουπόνια. Ο πρώτος τρόπος είναι μέσω του τρόπου παρουσίασης της αξίας του κουπονιού (δηλαδή ο τρόπος έκφρασης της ονομαστικής αξίας του κουπονιού), ενώ ο δεύτερος αφορά το σχεδιασμό του κουπονιού και ειδικότερα τη χρήση των διασταυρωμένων κουπονιών (δηλαδή τα κουπόνια που αποκτούν οι καταναλωτές με την αγορά ενός συγκεκριμένου προϊόντος, αλλά που θα εξαργυρωθούν για να αγοραστεί ένα διαφορετικό προϊόν). Διεξήχθησαν τρεις μελέτες με τη χρήση πειραματικής μεθοδολογίας και εθελοντών φοιτητών συμμετεχόντων. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν το γεγονός ότι ο τρόπος παρουσίασης της αξίας του κουπονιού και τα διασταυρωμένα κουπόνια είναι θέματα σχεδιασμού που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κάθε φορά που εκδίδονται κουπόνια.Συγκεκριμένα, ο τρόπος παρουσίασης “Έκπτωση Χ%” ήταν πιο αποτελεσματικό για προϊόντα χαμηλής τιμής. Ο τρόπος παρουσίασης “Μειωμένη Τιμή Ζ €” και “Έκπτωση Ψ €” εμφανίστηκαν πιο αποτελεσματικά για τα προϊόντα υψηλής τιμής. Επιπλέον, ο τρόπος παρουσίασης "Αγοράζοντας 1, άλλο 1 Δώρο" ήταν εξαιρετικά αποτελεσματικό όταν το προϊόν ήταν εύκολο να αποθηκευτεί και το μέγεθος έκπτωσης ήταν υψηλό. Ο τρόπος παρουσίασης “Έκπτωση Χ%” φάνηκε πιο κατάλληλος για προϊόντα με χαμηλή δυνατότητα αποθήκευσης σε όλα τα μεγέθη έκπτωσης και για προϊόντα που μπορούν να αποθηκευτούν όταν μειώθηκε το μέγεθος έκπτωσης. Σε όλες τις περιπτώσεις, ο μικτός τρόπος παρουσίασης της αξίας του κουπονιού "Αγοράζοντας Z, Έκπτωση X%" πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή, αφού οι καταναλωτές αισθάνονται εξαναγκασμένοι να αγοράσουν περισσότερες μονάδες από ό, τι θα ήθελαν πραγματικά για να λάβουν την έκπτωση και αντιδρούν αρνητικά αγνοώντας την προσφορά. Τέλος, καταδεικνύεται ότι τα διασταυρωμένα κουπόνια που περιλαμβάνουν συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα υπερέβαιναν σε αποτελεσματικότητα τα απλά αποσπώμενα από τη συσκευασία κουπόνια όταν προσφέρονται προϊόντα με ίση τιμή και ισοδύναμα χρηματικά κίνητρα. Η επιλογή της χρήσης ανεξάρτητων προϊόντων σε εκστρατείες με διασταυρωμένα κουπόνια φάνηκε να οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα υπό τους ίδιους όρους.
  • Τεκμήριο
    Empirical determination of coupon framing and design effects: an experimental approach
    (12/21/2015) Παινέσης, Γρηγόριος; Κοκκινάκη, Φλώρα; Αργουσλίδης, Παρασκευάς; Σταθακόπουλος, Βλάσης; Ήντουνας, Κωνσταντίνος; Θεοδωρίδης, Προκόπιος; Ανδρονικίδης, Ανδρέας; Μπάλτας, Γεώργιος
    Τα κουπόνια είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο προώθησης πωλήσεων για επιχειρήσεις σχεδόν κάθε μεγέθους και τύπου. Αλλά παρά τις μεγάλες δυνατότητές τους, τα κουπόνια αντιμετωπίζουν τον μεγάλο κίνδυνο του να μην εξαργυρωθούν. Η παρούσα διδακτορική διατριβή καταδεικνύει δύο οδούς για την αύξηση των ποσοστών εξαργύρωσης των κουπονιών και για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των εκστρατειών με κουπόνια. Ο πρώτος τρόπος είναι μέσω του τρόπου παρουσίασης της αξίας του κουπονιού (δηλαδή ο τρόπος έκφρασης της ονομαστικής αξίας του κουπονιού), ενώ ο δεύτερος αφορά το σχεδιασμό του κουπονιού και ειδικότερα τη χρήση των διασταυρωμένων κουπονιών (δηλαδή τα κουπόνια που αποκτούν οι καταναλωτές με την αγορά ενός συγκεκριμένου προϊόντος, αλλά που θα εξαργυρωθούν για να αγοραστεί ένα διαφορετικό προϊόν). Διεξήχθησαν τρεις μελέτες με τη χρήση πειραματικής μεθοδολογίας και εθελοντών φοιτητών συμμετεχόντων. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν το γεγονός ότι ο τρόπος παρουσίασης της αξίας του κουπονιού και τα διασταυρωμένα κουπόνια είναι θέματα σχεδιασμού που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κάθε φορά που εκδίδονται κουπόνια.Συγκεκριμένα, ο τρόπος παρουσίασης “Έκπτωση Χ%” ήταν πιο αποτελεσματικό για προϊόντα χαμηλής τιμής. Ο τρόπος παρουσίασης “Μειωμένη Τιμή Ζ €” και “Έκπτωση Ψ €” εμφανίστηκαν πιο αποτελεσματικά για τα προϊόντα υψηλής τιμής. Επιπλέον, ο τρόπος παρουσίασης "Αγοράζοντας 1, άλλο 1 Δώρο" ήταν εξαιρετικά αποτελεσματικό όταν το προϊόν ήταν εύκολο να αποθηκευτεί και το μέγεθος έκπτωσης ήταν υψηλό. Ο τρόπος παρουσίασης “Έκπτωση Χ%” φάνηκε πιο κατάλληλος για προϊόντα με χαμηλή δυνατότητα αποθήκευσης σε όλα τα μεγέθη έκπτωσης και για προϊόντα που μπορούν να αποθηκευτούν όταν μειώθηκε το μέγεθος έκπτωσης. Σε όλες τις περιπτώσεις, ο μικτός τρόπος παρουσίασης της αξίας του κουπονιού "Αγοράζοντας Z, Έκπτωση X%" πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή, αφού οι καταναλωτές αισθάνονται εξαναγκασμένοι να αγοράσουν περισσότερες μονάδες από ό, τι θα ήθελαν πραγματικά για να λάβουν την έκπτωση και αντιδρούν αρνητικά αγνοώντας την προσφορά. Τέλος, καταδεικνύεται ότι τα διασταυρωμένα κουπόνια που περιλαμβάνουν συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα υπερέβαιναν σε αποτελεσματικότητα τα απλά αποσπώμενα από τη συσκευασία κουπόνια όταν προσφέρονται προϊόντα με ίση τιμή και ισοδύναμα χρηματικά κίνητρα. Η επιλογή της χρήσης ανεξάρτητων προϊόντων σε εκστρατείες με διασταυρωμένα κουπόνια φάνηκε να οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα υπό τους ίδιους όρους.
  • Τεκμήριο
    Η επίδραση της εμπλοκής στις περιγραφικές ιδιότητες του συνόλου εξέτασης και την επιλεκτικότητα του καταναλωτή
    Κωνσταντουλάκη, Κλεοπάτρα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Μπάλτας, Γεώργιος; Παπασταθόπουλου, Πωλίνα; Κοκκινάκη, Φλώρα
    Η παρούσα διδακτορική διατριβή μελετάει μία σημαντική έννοια στη διαδικασία λήψης αγοραστικών αποφάσεων, το σύνολο εξέτασης (consideration set) το οποίο προσεγγίζεται βάση των περιγραφικών του ιδιοτήτων (μέγεθος, ποικιλία, σταθερότητα στο χρόνο, διάσπαση προτιμήσεων, υποκατάσταση και αντιληπτή διαφοροποίηση). Ειδικότερα, ασχολείται με την επίδραση της εμπλοκής του καταναλωτή στις περιγραφικές ιδιότητες του συνόλου εξέτασης σε προϊοντικές κατηγορίες διαφορετικής φύσης, ανάλογα με την ένταση της εμπλοκής που προκαλούν, καθώς και σε αποφάσεις που βασίζονται είτε στη μνήμη είτε σε ερεθίσματα,. Επιπλέον, η διατριβή εξετάζει την επίδραση της εμπλοκής στην επιλεκτικότητα του καταναλωτή κατά τη δημιουργία του συνόλου εξέτασης. Τέλος, εξετάζει τη σχέση μεταξύ της εμπλοκής του καταναλωτή και της αντιληπτής διαφοροποίησης στην προϊοντική κατηγορία. Με βάση τη σχετική βιβλιογραφία διατυπώθηκαν μια σειρά από υποθέσεις που αφορούσαν τις παραπάνω σχέσεις. Για τη διερεύνηση τους διεξάχθηκαν πέντε εμπειρικές έρευνες. Συγκεκριμένα, δύο έρευνες με συναφειακά δεδομένα και τρεις πειραματικές δείχνουν ότι η εμπλοκή του καταναλωτή επηρεάζει τις περιγραφικές ιδιότητες του συνόλου εξέτασης. Η επίδραση όμως αυτή δεν είναι πάντα σταθερή στα δύο πλαίσια λήψης αποφάσεων (βασισμένες στη μνήμη ή βασισμένες σε ερεθίσματα) και τις διαφορετικές προϊοντικές κατηγορίες που μελετήθηκαν. Η επίδραση της εμπλοκής είναι θετική σε σχέση με την ποικιλία, τη σταθερότητα στο χρόνο, τη διάσπαση προτιμήσεων και την αντιληπτή διαφοροποίηση και αρνητική σε σχέση με την υποκατάσταση ανάμεσα στις μάρκες του συνόλου εξέτασης. Όσον αφορά την επίδραση της εμπλοκής στο μέγεθος του συνόλου θεώρησης, αυτή διαφοροποιείται σε διαφορετικά αγοραστικά πλαίσια και διαφορετικές προϊοντικές κατηγορίες. Για παράδειγμα, η επίδραση της εμπλοκής στο μέγεθος του συνόλου εξέτασης είναι θετική σε αποφάσεις που βασίζονται στη μνήμη, ενώ σε αποφάσεις που βασίζονται σε ερεθίσματα είναι θετική σε κατηγορίες υψηλής εμπλοκής και αρνητική σε κατηγορίες χαμηλής εμπλοκής. Επιπλέον, η εμπλοκή επηρεάζει θετικά την επιλεκτικότητα του καταναλωτή κατά τη δημιουργία του συνόλου εξέτασης. Ειδικότερα, όσο αυξάνεται η εμπλοκή, τόσο οι καταναλωτές γίνονται πιο επιλεκτικοί σε σχέση με την απόδοση των εναλλακτικών μαρκών της προϊοντικής κατηγορίας. Περιλαμβάνουν στο σύνολο εξέτασης τους αποκλειστικά μάρκες με υψηλή αξιολόγηση, ενώ παράλληλα οι μάρκες αυτές αποτελούν ένα μικρό μόνο μέρος των μαρκών που γνωρίζουν σε μία προϊοντική κατηγορία. Η ένταση της επίδρασης της εμπλοκής στις περιγραφικές ιδιότητες του συνόλου εξέτασης και την επιλεκτικότητα του καταναλωτή επηρεάζεται από την προϊοντική κατηγορία που μελετάται. Για παράδειγμα, η σχέση της εμπλοκής με τη διάσπαση προτιμήσεων παρατηρείται ισχυρότερη σε προϊοντικές κατηγορίες χαμηλής εμπλοκής, σε σχέση με τις κατηγορίες υψηλής εμπλοκής. Αντίθετα, η θετική σχέση της εμπλοκής με την ποικιλία του συνόλου εξέτασης είναι ισχυρότερη σε προϊοντικές κατηγορίες υψηλής εμπλοκής. Με άλλα λόγια, η φύση της προϊοντικής κατηγορίας και εν προκειμένω το επίπεδο εμπλοκής που αυτή προκαλεί στην πλειοψηφία των καταναλωτών, ρυθμίζει τις περισσότερες σχέσεις της εμπλοκής με τις περιγραφικές ιδιότητες του συνόλου εξέτασης και την επιλεκτικότητα του καταναλωτή.Επιπλέον, υποστηρίζεται ότι η αντιληπτή διαφοροποίηση στην προϊοντική κατηγορία αποτελεί αίτιο της εμπλοκής. Λόγω αυτής της σχέσης των δύο μεταβλητών, η αντιληπτή διαφοροποίηση παρουσιάζει παρόμοιες σχέσεις με αυτές της εμπλοκής με τις περιγραφικές ιδιότητες του συνόλου εξέτασης και την επιλεκτικότητα του καταναλωτή, κατά το στάδιο δημιουργίας του συνόλου εξέτασης. Τα παραπάνω ευρήματα διευρύνουν την βιβλιογραφία στη διαδικασία λήψης αγοραστικών αποφάσεων, ενώ έχουν πρακτική εφαρμογή στην οργάνωση της επιχειρηματικής δράσης. Γενικά, σε συνθήκες υψηλής εμπλοκής τα στελέχη μάρκετινγκ θα ήταν σκόπιμο να επικεντρώνονται στην ενδυνάμωση των στάσεων των καταναλωτών απέναντι στη μάρκα. Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί μέσω διαφημιστικών μηνυμάτων που κάνουν επίκληση στη λογική (π.χ. ισχυρά επιχειρήματα, οφέλη από τη χρήση/ κατανάλωση της συγκεκριμένης μάρκας κτλ.), ώστε να επιτευχθεί η εισαγωγή της μάρκας στο σύνολο εξέτασης. Αντίθετα, σε συνθήκες χαμηλής εμπλοκής η πιθανότητα εισόδου μίας μάρκας στο σύνολο εξέτασης μπορεί να αυξηθεί με διαφημιστικά υπενθυμιστικά μηνύματα που κάνουν επίκληση στο συναίσθημα και προσφέρουν απλές πληροφορίες (π.χ. σημεία πώλησης, τιμής της μάρκας κτλ.).
  • Τεκμήριο
    Consumer responses to schema incongruent brand information in advertising: moderating factors & boundary conditions
    Halkias, Georgios G.; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Baltas, George; Indounas, Konstantinos; Kokkinaki, Flora
    Every day consumers are exposed to a multitude of advertising messages, all of which compete to attract their limited cognitive resources. To enhance the effectiveness of communication, relevant research suggests that the content of message should be encoded in such a way that it becomes interesting and meaningful to the audience. The underlying premise behind traditional approaches to brand communication is that messages corresponding to consumers’ knowledge and experience (i.e., consumers’ schemata) are more likely to be relevant, comprehensible, and appealing. In essence, communication effectiveness is traditionally viewed as a positive function of the fit between consumers’ schemata and the content of communication. However, directly matching the message to consumers’ mind may not always be the most effective strategy. Although the notion of schema–stimulus correspondence should not be disregarded, the highly competitive market environment calls for alternative, perhaps unorthodox, approaches of reaching out to consumers. To this end, psychological theory points toward a different perspective according to which information that does not match existing knowledge may have favorable effects. Schema-based research indicates that incongruent stimuli induce cognitive arousal and may lead to more positive responses, if discrepancies are successfully resolved. This thesis investigates the phenomenon of ad–brand incongruity. In particular, drawing on schema theory in psychology, consumer responses to ads that vary in terms of incongruity (i.e., congruent, moderately incongruent, and extremely incongruent) with the brand schema are examined. In a series of five experimental studies the superiority of moderately incongruent ads is hypothesized and tested, while the underlying mechanism as well as the boundary conditions for the positive effect of moderate ad–brand incongruity are identified. Overall, the findings reveal a non-monotonic, inverted U-shaped pattern across the degrees of ad–brand incongruity, with moderately incongruent ads having the most positive effect on ad processing, ad recall, attitude toward the ad (Aad) and attitude toward the brand (Ab). Participants find it more difficult to make sense of incongruent ads, but they do manage to resolve ad–brand incongruity and comprehend the message, unless discrepancies are extreme. Comprehension of a more cognitively-challenging message underlies responses to incongruity. In addition, the psychological satisfaction participants experience from the resolution of incongruity has a positive mediating role in the effects of incongruity on both Aad and Ab. The results also show that the affect already stored in the brand schema drives brand attitude formation in response to congruent and extremely incongruent ads, whereas both schema- based and stimulus-based affect determine brand attitude in response to moderately incongruent ads. Finally, the superiority of moderate ad-brand incongruity is qualified by a number of factors. Specifically, incongruent advertising does not seem to be effective when brand information is presented verbally as well as when consumers are highly involved in the process of communication. Likewise, ad–brand incongruity seems to have detrimental effects for brands with a weak, under-developed schema as well as in communication situations where processing opportunity is limited. The implications of these findings for theory and practice are discussed in detail. The thesis concludes by identifying the limitations of this work and by offering suggestions for future research.
  • Τεκμήριο
    Ένα ολοκληρωμένο μοντέλο προσανατολισμού στη διοίκηση πελατών στρατηγικής σημασίας (Key Account Management Orientation): κίνητρα, εφαρμογή και αποτελέσματα
    (21-10-2011) Τζεμπελίκος, Νεκτάριος; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Σταθακόπουλος, Βλάσης; Παπασταθόπουλου, Πωλίνα; Γούναρης, Σπύρος
    Η Διοίκηση Πελατών Στρατηγικής Σημασίας (ΔΠΣΣ) συμβάλλει καθοριστικά στο χτίσιμο και διατήρηση μακροχρόνιων σχέσεων με στρατηγικούς πελάτες με αμοιβαία οφέλη τόσο για τους προμηθευτές όσο και για τους πελάτες. Ουσιαστικά, αποτελεί την εφαρμογή του Σχεσιακού Μάρκετινγκ (Relationship Marketing) στις Βιομηχανικές (Β2Β) αγορές.Ωστόσο, παρά την επίδραση της ΔΠΣΣ στην ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσων, η βιβλιογραφία που να προσεγγίζει την ΔΠΣΣ από μια σχεσιακή οπτική είναι περιορισμένη. Η ΔΠΣΣ βιβλιογραφία, κατά βάση, περιστρέφεται γύρω από οργανωτικές αποφάσεις όπως η οργανωτική δομής μιας ΔΠΣΣ διεύθυνσης, σχηματισμός ομάδων ΔΠΣΣ, αριθμός ΠΣΣ ανά key account manager, κ.α. Η ερευνητική αυτή τάση αυτή πιθανότατα οφείλεται στο γεγονός οτι παραδοσιακά η ΔΠΣΣ αντιμετωπίζονταν ώς μια πρακτική πώλησης, κάτι το οποίο οδήγησε το ενδιάφερον τόσο των επιχειρήσεων οσο και των ερευνητών σε ζητήματα που σχετίζονται με την οργάνωση των πωλητών που διαχειρίζονται τους ΠΣΣ. Το κενό αυτό στην βιβλιογραφία είναι σημαντικό δεδομένου οτι η ΔΠΣΣ αποτελεί ένα ευρύτερο στρατηγικό προσανατολισμό για την επιχείρηση, και ως εκ τούτου, η φιλοσοφία και η κουλτούρα της επιχείρησης είναι λογικό να καθορίζουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα αυτής. Η παρούσα έρευνα λοιπόν φιλοδοξεί να συμβάλει στην ΔΠΣΣ βιβλιογραφία με το: 1. Να διερευνήσει εμπειρικά «αύλες» διαστάσεις της ΔΠΣΣ μέσω του εντοπισμού και της μελέτης ενος συστήματος αξιών που διέπει την επιτυχημένη εφαρμογή της ΔΠΣΣ, 2. Να εξετάσει την επίδραση του βαθμού υιοθέτησης του προσανατολισμού στην ΔΠΣΣ στην απόδοση της επιχείρησης και να προσφέρει ουσιαστικά ένα χρήσιμο «οδηγό» αναφορικά με τι μπορεί να κάνει μια επιχείρηση που διαχειρίζεται ΠΣΣ ώστε να βελτιώσει την σχέση μαζί τους, και 3. Να θέσει την μελέτη της διαχείρησης των στρατηγικών πελατών σε ένα ευρύτερο πλαίσιο Σχεσιακού Μάρκετινγκ.
  • Τεκμήριο
    Στρατηγική συνέργεια για τις επιχειρήσεις που ακολουθούν διττή στρατηγική: η περίπτωση έντυπων και ηλεκτρονικών εφημερίδων
    (2007) Ψιλούτσικου, Μαρίνα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Σκούρας, Αθανάσιος; Παπαδάκης, Βασίλειος; Αυλωνίτης, Γεώργιος; Παπαβασιλείου, Νικόλαος; Λιούκας, Σπυρίδων; Χαλικιάς, Ιωάννης; Κωνσταντοπούλου, Μαρία
    Η αντίδραση των εδραιωμένων επιχειρήσεων σε περιπτώσεις ασυνεχούς καινοτομίας μπορεί να λάβει τρεις μορφές: πλήρης αδιαφορία, αποκλειστική υιοθέτηση ή διττή στρατηγική. Η παρούσα μελέτη διερευνά την τελευταία εστιάζοντας στον συν-ανταγωνισμό μεταξύ της εδραιωμένης δραστηριότητας και της ασυνεχούς καινοτομίας. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται τρία ερευνητικά ζητήματα: 1) Ποιοι παράγοντες συνδέονται με τον βαθμό επίσημης-τυπικής και ουσιαστικής συνεργασίας. 2) Από τι επηρεάζεται η επίτευξη στρατηγικών και οικονομικών συνεργειών. 3) Ποιου είδους συνέργειες οδηγούν σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η εμπειρική διερεύνηση του θέματος εστιάζει στον κλάδο των εφημερίδων με συνδυασμό ποιοτικών (μελέτη περίπτωσης) και ποσοτικών δεδομένων (δημοσκόπηση) από ένα παγκόσμιο δείγμα εφημερίδων. Η στατιστική διερεύνηση των υποθέσεων έγινε με τη χρήση των προγραμμάτων SPSS και LISREL.Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει πως η επίσημη συνεργασία συνδέεται θετικά με την παροχή κινήτρων για συνεργασία και την έμπρακτη ανάμειξη της ανώτατης διοίκησης στη νέα δραστηριότητα· ενώ συνδέεται αρνητικά με τη δημιουργία ξεχωριστού τμήματος για τη λειτουργία της νέας δραστηριότητας, τις αντιδράσεις των εργαζομένων, τις διαφορές στη σύνθεση των εργαζομένων στις δύο δραστηριότητες (εκπαίδευση και εξοικείωση με την τεχνολογία). Η ουσιαστική συνεργασία συνδέεται θετικά με την έμπρακτη ανάμειξη της ανώτατης διοίκησης στη νέα δραστηριότητα, τη θεώρηση της νέας δραστηριότητας ως ευκαιρίας και την υιοθέτηση του μεικτού μοντέλου για τη δημιουργία εσόδων ενώ συνδέεται αρνητικά με τις αντιδράσεις των εργαζομένων. Επιπλέον, η επίτευξη συνεργειών συνδέεται θετικά με το βαθμό ουσιαστικής συνεργασίας και το ποσοστό των αναγνωστών που διαβάζουν και τις δύο εκδόσεις. Σε ό,τι αφορά την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, αυτή συνδέεται θετικά με την ύπαρξη στρατηγικών και οικονομικών συνεργειών. Από ποιοτικά ευρήματα πάντως της μελέτης και αντίθετα με την πλειοψηφία των βιβλιογραφικών αναφορών, που βλέπουν την εμπορική χρήση του Διαδίκτυου κυρίως ως τρόπο μείωσης του κόστους λειτουργίας μιας επιχείρησης, η ενδεδειγμένη στρατηγική για απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος φαίνεται πως είναι η στρατηγική διαφοροποίησης και όχι η στρατηγική ηγεσίας κόστους.
  • Τεκμήριο
    Η γυάλινη οροφή στο χώρο των επιχειρήσεων υπό το πρίσµα της θεσµικής θεωρίας
    (02-05-2012) Ραφαηλίδου, Μυροφόρα; Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας; Παπαλεξανδρή, Νάνσυ; Σκούρας, Αθανάσιος; Αποσπόρη, Ελένη
    Η διδακτορική διατριβή είχε στόχο να εστιάσει στο κενό των ερευνητικών μελετών σχετικά με τη Γυάλινη Οροφή στην Ελλάδα αξιοποιώντας τη Θεσμική Θεωρία σαν ερμηνευτικό πλαίσιο του φαινομένου. Πιο συγκεκριμένα, στόχοι της διατριβής ήταν η διερεύνηση των διαφορών του εύρους της Γυάλινης Οροφής σε διαφορετικές κατηγορίες οργανισμών, τα αίτια που την προκαλούν, το πώς η ιδιαίτερη «θεσμική ταυτότητα» των οργανισμών επηρεάζει ή όχι τους μηχανισμούς δημιουργίας φαινομένων ανισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών εργαζομένων όπως αυτό της Γυάλινης Οροφής και του μισθολογικού χάσματος και με ποιο τρόπο. Παράλληλα, ενοποιεί τις μέχρι σήμερα επιμέρους διαφορετικές ερμηνείες του φαινομένου της Γυάλινης Οροφής υπό το πρίσμα της θεσμικής θεωρίας.Μερικά από τα βασικά ερωτήματα που απαντά παρούσα διατριβή είναι: α) Πώς η οργανωσιακή κουλτούρα της επιχείρησης επηρεάζει το εύρος της Γυάλινης Οροφής και της επαγγελματικής εξέλιξης των ανδρών και των γυναικών εργαζομένων; β) Η ύπαρξη διαφορών σε ατομικό επίπεδο μεταξύ ανδρών και γυναικών εργαζομένων ως προς διαστάσεις όπως το διοικητικό στυλ, οι ηγετικές φιλοδοξίες και η αντιλαμβανόμενη επαγγελματική ενθάρρυνση και το αν οι διαφορές αυτές επηρεάζουν την επαγγελματική τους εξέλιξη.γ) Διαφορές στην εργασιακή ικανοποίηση ανδρών και των γυναικών εργαζόμενων και ο ρόλος της επαγγελματικής ανέλιξης. δ) Διαφορές στην αντιλαμβανόμενη ισορροπία (ή ανισορροπία) επαγγελματικής και προσωπικής ζωής μεταξύ ανδρών και γυναικών εργαζομένων και σύνδεση αυτής με τον ρυθμό επαγγελματικής εξέλιξης.ε) Συσχετισμός των εμποδίων επαγγελματικής ανέλιξης των γυναικών εργαζομένων με την κουλτούρα των επιχειρήσεων σε επίπεδο στενού εργασιακού περιβάλλοντος και σε οργανωσιακό επίπεδο.στ) Αποτελεσματικότητα των πρακτικών διαχείρισης της ισότητας που εφαρμόζονται στις ελληνικές επιχειρήσεις και κατά πόσο συνεισφέρουν ή όχι στον περιορισμό των φαινομένων ανισότητας μεταξύ εργαζομένων των δύο φύλων.Για να δοθούν απαντήσεις σε αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα, εκτός από την σε βάθος επισκόπηση της διεθνούς και εγχώριας βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, χρησιμοποιήθηκαν πλούσια πρωτογενή ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία που προήλθαν: α) από συμπλήρωση ερωτηματολογίων από στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών και από επικεφαλής τμημάτων ΔΑΔ, β) από συνεντεύξεις με άνδρες και γυναίκες στελέχη με μεγάλη εργασιακή εμπειρία. Τα δεδομένα αυτά αξιοποιήθηκαν με τελικό στόχο την ανάπτυξη μοντέλων δομικών εξισώσεων αλλά και ιεραρχικών γραμμικών μοντέλων.
  • Τεκμήριο
    High performance work systems for an ageing workforce
    (2020) Πάχος, Νικόλαος; Pahos, Nikolaos; Athens University of Economics and Business, Department of Marketing and Communication; Βάκολα, Μαρία; Νικάνδρου, Ειρήνη; Νικολάου, Ιωάννης; Παπαλεξανδρής, Αλέξανδρος; Παναγιωτοπούλου, Λήδα; Χυτήρης, Λεωνίδας; Γαλανάκη, Ελεάννα
    Η παρούσα διατριβή εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στα Εργασιακά Συστήματα Υψηλής Απόδοσης (HPWS) και την απόδοση σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, καθώς και την εφαρμογή πρακτικών βασισμένων στην ηλικία στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα HPWS συνδέονται με την απόδοση μέσω της συναισθηματικής αφοσίωσης και του ανθρώπινου κεφαλαίου. Επιπλέον, οι ηλικιωμένοι εργαζόμενοι αποδίδουν καλύτερα από τους νεότερους σε συγκεκριμένους ρόλους της απόδοσης και η ηλικία ρυθμίζει αρνητικά τη σχέση ανάμεσα στα HPWS και συγκεκριμένους ρόλους της απόδοσης. Επιπλέον, σε επίπεδο ομίλου, οι ηλικιακά διαφορετικές ομάδες παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις από τις ομογενείς ομάδες. Τέλος, υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με την εφαρμογή των πρακτικών που βασίζονται στην ηλικία, στην Ελλάδα.